Friday, June 03, 2005

No Title

Kiki tuh kucing aku hehe... Walau sekadar haiwan tapi bagi aku dia juga hidup dan aku menghargai kehadirannya. Teringat dulu semasa di kampus.... Mama call dan beritahu kucing kesayangan aku mati dilanggar ayah secara tak sengaja..... Sedihnya...sambil berckp dgn mama, air mata laju mengalir.... kawan2 yang asyik berbual terdiam melihat aku... seolah mengerti bahawa aku menerima sebuah berita kehilangan... dan bila mereka tahu aku cuma kehilangan seekor kucing... mereka mentertawakan aku... Lucukah ??

Kiki dah lama tak balik rumah... tapi tiga bulan lepas tiba2 dia muncul depan pintu... dengan keadaan dia yang amat berlainan semasa kuar dari rumahku dulu. Mungkin dia bergaduh dengan kucing lain... Luka serata badan dan yang paling ngeri telinga dia iskisk... seperti terkena jangkitan... kurap ke kudis ke aku pon tatau.....

Aku : Ma.. Kiki dah balik... tapi gelilah tengok dia...
Mama : Kenapa ?
Aku : Telinga dia tu.... sama macam telinga ninja dulu.. macam lagi teruk je... tapi tgk betul2 takde ulat cam ninja dulu....
Mama : Pegilah bagi makan... kalo buat susu tu nanti campur dengan ubat yang ada atas peti sejuk... telinga dia tak bleh kene air tu.... nanti berulat....
Aku : Ntahpapentah.. time lawa2 dulu eksyen... tak balik umah... dah teruk camtu... mintak makan kat org agaknya kene sepak terajang jek... tau pulak dia balik sini...
Mama : Takpelah... dia nak kasik kita pahala tuu... ade pulak ngomel camtu...

Sejak dari hari tu... memang dah jadi kerja aku bagi kiki makan sebelum pi kerja. Setiap pagi dia setia menunggu depan pintu... Tapi kiki nih agresif... belum sempat aku letak makanan ngan susu dia... dia selalu capai guna tangan dia... hasilnya berderai semer... makanan berterabur....susu pun tumpah... benci tol.. satu hal pulak kene bersihkan.... tak sabo2... hangin jek aku... rase nak sepak pon ader gak iskisk... aku sebenarnye takut+geli.. takut tengok luka dia tu.. kang berjangkit kat aku...aaaaa takmola... tapi bila fikirkan apa yang mama ckp sebelum ni.....ermm sabar ajela... dia pun lapar gak... org lain tak kasik dia makan... so kita kenelah kasik.... sian plak tak makan.

Same as human rite?? Masa kejayaan atau bahagia singgah pada kita... kita lupa semua... lupa di mana bumi kita pijak... lupa pada sekeliling dan yang paling sadis... lupa pada pencipta kita... Lupa yang kita ni hambaNYA... Sedangkan tanpaNYA kita takkan kecapi semua itu.... Lupa yang semua itu pinjaman... dan apa yang kita kecapi hanyalah ihsan dariNYA.... bila2 masa je boleh ditarik semula.

Berbalik pada citer kiki tadi... aku memang seorang yang tipis tahap kesabaran.... kadang2 aku mengomel jugak... bohonglah kalau aku tak mengomel/merungut kan? Jangan nak hipokrit... manusia mana tak pernah merungut..... bukan nak mintak simpati.... aku cuma mahukan teman utk dengar apa yang aku rasa bila semuanya tak betah utk aku simpan sendiri....cuma dengar... aku tak minta yang lain.... susah rupanya jadi pendengar nih kan.... aku tau apa yang aku rase hanya sikit kesusahannya... tak seperti menanggung masalah negara atau dunia dan konflik lainnya. Eheeee jauh menyimpang.... terlupa pada cerita kiki....

Dua minggu lepas... aku dapat rasa kelainan pada kiki.... Dia tidak lagi agresif seperti hari2 sebelumnya. Selalunya bila pintu dikuak pasti dia akan berkejar ke arahku.... tapi kini dia hanya akan menerpa ke arah pintu jika aku membawa makanan.. Kalo dulu bunyi pintu jek dier dah berkejar ke situ...

Masa dia sedang makan... aku perhatikan telinganya.... cuba meneliti bahagian itu dan aku dapati sepeti ada hidupan lain di situ iskisk..... aaaaaaaaa aku rase bahagian telinganya dah mati dan tak berfungsi... patutlah bunyi pintu pon dia buat bodoh jek... aku pi kat keter dan bunyikan hon pulak huhuh abislah jiran2 marah pepagi buta dok main hon eheeee..... ermm memang dia tak dengarlah.... kalo camnih memang takleh nak biarkan dia kuar gitu jek.... kang keter hon ke ape bukan dia dgr... ader lak kene langgar kang.... bukan tatau org bawak keter skang nih isk... penah sekali dulu ader org bawak lori kecik plate number j** ****... aku ingat sampai skang.... dia nampak kucing aku nak lintas... lagi dia bawak laju iskisk... pastu apa lagi.. dilanggonya kucing aku tuh =((... aper sonok yang dia dpt ntah..... bodoh punye org !!

Sedeynye tengok kiki camtu iskisk..... dan pagi tadi cam bese mase aku nak bagi dia makan... aku selak langsir..... tengok dia tido lagi.... dia tido kat sandle pink yg aku syg huhuh.... dlm pale otak aku cuma terpikir abeslaaa nak kene rendam dettol sandle tuh iskisk.... tapi biler tengok balik cara dia tido tuh pelik sangat... Bila bukak jek pintu.. isk dah berbau dah... nih sahlah dia dah mati nih... agaknye kol bape dia mati malam tadik ehh :( adehh sian kat dia... ngeri tengok dia.. time abang angkat nak pi tanam tuh kan huhuhuh cecair dlm kepala dia kuar laa..otak dia kot huhuhuhuhu takutnyeeee..... dan kesannya sampai skang.. aku cam terbayang2 lagiklaaa.... takleh nak telan pape skang nih adehhhh... Erkkk sandle aku tuhh... aaaaaaaaaa nak gi beli barulah camni huhu....

No comments: