Sunday, April 24, 2005

Sakura


Sakura sakura
Noyamamo satomo
Miwatasu kagiri
Kasumi ka kumo ka
Asahi ni niou
Sakura sakura
Hanazakari...

Sakura sakura
Di gunung di kampung
Sejauh mata memandang
kelihatan seperti kabus seperti awan
Merupakan wangian matahari pada waktu siang
Sakura sakura
Kembang mekar...


Haha ntahpape aku translate. Airain.. kalau salah tolong betulkan eh translation tuh eheeee.... Aku dengar lagu nih masa kat UKM dulu. Ada dua org budak Jepun sekolej ngan aku menyanyikannya. Ingat lagi... waktu tu aku sering bertanya kenapa Jepun terlalu memandang hebat akannya selain drp sakura memang takkan terdapat di mana2 selain di Jepun. Mereka menjawab ianya banyak berkaitan dengan kehidupan dan falsafah orang2 di jepun. Aku suka sangat tengok bunga sakura. Cantik dan unik. Teringin sangat rasanya utk melihat dengan mata sendiri kecantikan dan keunikan sakura ini. Ntah bila akan terlaksana...Seperti yang diberitahu, kembangnya bunga sakura ini tak lama. Seminggu je?? Ermmm walaupun tak lama, ia mampu untuk memberi bahagia pada pemandangnya kan.... Aku juga pernah terbaca.. masyarakat Jepun menganggap Sakura sebagai dewa kerana dari segi falsafahnya sakura ini begitu sinonim dengan pengorbanan. Lazimnya, ia dikaitkan dengan semangat Samurai. Ermmm semangat yang bagaimana ye?? Samurai yang mempertaruhkan nyawa utk tuan mereka?

Heheh kenapa aku citer pasal bunga sakura nih... Sebab tengok doraemon semalam nihlaaa.. Si Nobita nak sangat tengok 'Hanami' tapi ayah dier sibuk kerja.. heheh malang Nobita dpt ayah yg sibuk ngan keje kuikuikui...padahal hanami tuh cuma seminggu jek kan... tuhlaaa lain kali jgn terlalu mudah membuat janji.... Memang mudah kepada si pembuat janji tapi yang menerima janji ni.. bagaimana keadaannya... Mungkin benar janji yang dikata bukan utk dikota, hanya sekadar ucapan dan penyedap kata. heheh cam ajinomoto plak ahak...



****aku rase cam nak tuko layout lagiklaaaa.... layout nih susah nak ejas kalo nak letak gambo besor2 nih... asik2 nak kene kecikkan tak beh tol huhu....

No comments: